laatste dag, - Reisverslag uit Bougouni, Mali van Jordi Bosch - WaarBenJij.nu laatste dag, - Reisverslag uit Bougouni, Mali van Jordi Bosch - WaarBenJij.nu

laatste dag,

Door: jordidoorafrika

Blijf op de hoogte en volg Jordi

10 Mei 2011 | Mali, Bougouni

Nou, waar was ik de vorig keer ook alweer gebleven?

Oja, bij de gemaskerde dans.

De dans was supervet, maar ook wel super warm, en erg veel hebben we er niet van gezien, want het was natuurlijk een hele happening.
Rijen dik stonden de mensen daar te zweten om te kijken naar die dans, en hoe ze dansen.
Het blijkt namelijk dat als je de dans of het instrument niet goed genoeg beheerste, en je maakte een fout, dat dat een grote schande voor je familie was, dus je kan je wel voorstellen hoe erg die mensen daar in getraint zjin, het "engste" is ook nog dat iedereen(behalve wij natuurlijk) precies wist hoe de dans zou moeten gaan, dus erg veel druk lag er op die dansers.

Even voor de duidelijkheid: het was niet even een dansje he, ze liepen rond met enorme zware en warme pakken, wat het dansen dus nog moeilijker maakte.

Bij deze dans kwamen we trouwens ook nog een fairmatch baby tegen! Een van de collega's van mathieu had een baby met een groen t-shirtje waarop stond: fairmatch baby.

Verder heb ik daar van die collega en mathieu nog een zweep gekregen, die de dansers gebruikten tijdens hun dans, supervet :D

hierna zijn we de lange weg gegaan richting mali, dus veel zitten, even langs de grens ( waar alles op zijn elf en dertigst ging,) en toen door naar een mango inpak fabriek.

daar had mijn pa een gesprek met iemand, en terwijl we daar zaten, begon het me toch te regenen, niet normaal, maarja, daardoor was het wel even wat koeler hier.

Na het gesprek bracht de meneer waarmee mijn pa een gesprek had gehad ons naar een 3 sterren hotel.

Ik kan je vertellen, je kan hier beter in een straattentje van hout eten, dan in een 3 sterren hotel,

1, op de straat is je eten er binnen 5 min, bij een 3 sterren hotel duurt het een uur,
2, het eten is goed in een straat tent, ook al is het maar rijst met pindasoep, terwijl bij het 3 sterren restaurant het eten dreef in vet, letterlijk, en de koelkasten nog stuk waren, ook, dus alleen maar lauw drinken.

verder had het wel wifi, maar werkte dat niet, (konden ze zelf waarschijnlijk weinig aan doen door de regen, maar toch,)

dus, je kan beter eten in een straattentje, maar neem wel je eigen water mee, voor het geval dat.(je weet niet waar het water vandaan is gekomen)

we hebben uiteindelijk het eten in het 3 sterren hotel niet opgegeten, en niet voor betaald (de staf gaf ons zelfs gelijk).

nou, dus wij s'ochtends zo snel mogelijk weg daar, hebben we ontbeten langs de weg (gewoon, brood en thee,)
waarna we door zijn gereden naar bougouni, waar we nu zijn.

Na onze spullen in een goed hotel gedropt te hebben, zjin we naar Mobiom gereden (mouvement biologique malien) een bedrijf wat voornamelijk handelt in cotton(katoen).

Na dat gesprek hebben we snel ergens gegeten en zijn we daarna met hetzelfde bedrijf het veld in gegaan, wat betekent dat je dus gaat kijken wat de boeren doen, in de auto op de heenweg een discussie daar joh! in het frans natuurlijk, dus ik snapte er weinig van, alleen dat de man waarmee ze discuseerden er volgens mij ook niet zoveel van snapte, oftewel: een verhitte discussie, in een warm land, met 4 personen op een achterbank, niet practisch xD.

In het veld hebben ze wat gepraat, waarna we naar een voorraadplaats in een dorpje zijn gereden, want er waren wat problemen met het wegen.

Ik liep daar rond met een grote fotocamera, en die mensen daar zien niet zo vaak blanken, dus allemaal kwamen ze om ons heen staan, en waar ik ook heen ging om foto's te maken, de kleine kindjes bleven in de buurt.

Dus toen vroeg mijn pa of ik een foto wou maken van 2 vrouwen die op een afstandje zaten te kijken, beide met een grote mand mango's op hun hoofd (serieus, soms hebben ze 3 man nodig om zo'n mand op een hoofd te tillen,)
Dus die vrouwen liepen al lachen en giegelend weg, en in de tussentijd was er een enorme groep kindertjes achter me gaan staan, dus ik draaide me om om een foto te gaan maken, gaan al die kindertjes keurig bij elkaar staan, want ze vonden het helemaal geweldig.

Maarja, dan willen al die kindertjes, hun foto's ook nog even zien op je camera, ja dat was wat lastig xD uiteindelijk wel gelukt, maar de ouderen moesten de kinderen tot rust manen, omdat ze zo ontzettend stonden te schreeuwen van plezier, echt superleuk.

Toen zijn we, met wat tussenstops, terug gereden naar ons hotel, gelukkig maar, want ik was het wel zat om zo opgepropt te zitten.

aangekomen in het hotel bleek er een algemene powercut te zijn (stroomstorig, gebeurt hier wel vaker) dus hadden ze de noodgenerator aangezet, alleen gaf die niet genoeg stroom voor de airco.

Wij eerst maar eens een hapje eten, want vaak zijnd e powercuts snel verholpen, valt ineens helemaal alles uit, wat bleek nou: waren ze vergeten te kijken hoeveel brandstof er in de generator zat, en was hij nu dus leeg.

Gelukkig tegen de tijd dat we in onze kamer kwamen, was de generator weer gevuld, dus konden we gewoon rustig gaan slapen.

We zijn nu nog even de laatste dingen aan het regelen in het kantoor van Mobiom, en dan gaan we straks met een auto naar Bamako (de hoofdstad van mali), daar heeft mijn pa nog een gesprek met een bedrijf, waarvoor ik me speciaal daarvoor moest scheren (wat een karwei zeg, volgens mij heb ik er 3 kwartier over gedaan xD).

daarna nemen we rond 10 uur het vliegtuig naar parijs, waar we dan s'ochtends aankomen,
Daar moeten we dan 3 uur wachten, waarna we het laatste stukje naar nederland vliegen, waar we dan zo rond 11 uur aan komen als het goed is, en dan ben ik rond 1 uur weer terug in Ermelo!

dus,

Tot morgen allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bougouni

Ghana !

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2014

test

05 Juni 2014

test

10 Mei 2011

laatste dag,

08 Mei 2011

Bobo!

06 Mei 2011

En daar was ik dan weer!
Jordi

Ik ga met mijn pa mee naar afrika om het contintinent te ontdekken en om te zien wat mijn pa daar zoal doet.

Actief sinds 30 April 2011
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 4172

Voorgaande reizen:

01 Mei 2011 - 10 Mei 2011

Ghana !

Landen bezocht: