Bobo! - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Jordi Bosch - WaarBenJij.nu Bobo! - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Jordi Bosch - WaarBenJij.nu

Bobo!

Door: jordidoorafrika

Blijf op de hoogte en volg Jordi

08 Mei 2011 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Dagdag! ik zit nu ergens in een restaurant, terwijl mijn pa een gesprek heeft, dus ik schrijf weer even een blog.

eergisteren zijn we naar Tumu gereden, waar we geslapen hebben ( eerst viel de stroom uit, gelukkig was het later weer geregeld, anders had de airco niet gewerkt)
waar te zien was hoe handig connecties zijn in afrika, mijn pa pleegt 1 telefoontje waar we heen moeten, en binnen 5 min stond er iemand naast ons die ons bracht.

die zelfde jongen vroegen we om te kijken of er nog wat te eten was ( half 8) dus hij belt na 15 min op dat hij wat gevonden heeft, wij gaan erheen en vragen om wat te bestellen, krijgen we te horen: de kok is weg, er wordt niet meer gekookt, komt daarna die jongen aan, loopt naar binnen, en 3 minuten later komt er een vrouw naar buiten met 4 grote borden met kip, rijst en salade, geweldig.

die ochtend zijn via tumu(waar we een uur hebben moeten wachten om te kunnen betalen) naar hamile gereden, waar we Burkina Faso in zijn gereden, door naar Bobo Dioulasso.
(even voor de duidelijkheid: hier in Burkina Faso is niks aan de hand, het zit hem alleen in de hoofdstad)

In Bobo hebben we nog een cashew fabriek gezien, en een fabriek waar ze mango's verpakken ( kregen we spontaan 2 dozen mango's mee, geen idee hoe we die mee gaan krijgen.)

en ik moet ook nog even vertellen wat er gisteravond is gebeurt:


En daar zit je dan, in Bobo, te ontbijten, nadat je de avond ervoor pas om 2 uur/half 3 in je nest lag.

waarom zo laat? omdat we naar een afrikaanse begrafenis zijn geweest,

ik zal even kort uitleggen hoe een begrafenis hier gaat:

allereerst begint een begrafenis hier pas zodra ze genoeg geld hebben voor het feest, dus soms komt het voor dat ze pas na 5 jaar iemand "begraven" deze persoon ligt ondertussen wel allang onder de grond, maar de begrafenis zelf is nog niet geweest,

een andere reden waardoor de begrafenissen niet direct plaatsvinden is omdat ze simpelweg geen tijd hebben tijdens het oogstzeisoen om iemand ceremonieel te begrafen.

Waarom ze zoveel geld nodig hebben?
Een begrafenis is Afrika duurt 7 dagen, waarin al het eten en drinken gratis is (dus al voor betaalt) er dag en nacht word gedanst, gefeest, gedronken en muziek gemaakt. Je kan je voorstellen dat dat aardig wat geld kost, zeker als je bedenk dat hele familie's weer bij elkaar komen op dat moment, dus het ontzettend druk is.

Hoe het precies gaat, kan ik niet nu niet beschrijven, maar het is zo super geweldig, iedereen feest, iedereen heeft plezier,en iedereen weet waarvoor ze er zijn, om de overledene te eren.

dit soort feesten gebeuren overigens alleen bij de oude wijzen van het dorp, niet bij jongeren.

klinkt raar, maar als je ooit de kans/mogelijkheid hebt om naar een afrikaanse begrafenis te gaan, doen, het is echt geweldig.

beetje chaotische post, maar ik heb niet zoveel tijd, we gaan zo kijken of we nog een stukje van de gemaskerde dans van de begrafenis kunnen zien, en dan door naar mali,

Au Revoir!


  • 08 Mei 2011 - 17:39

    Lieuwe De Jong:

    hey gaaf dat je naar een begravenis bent geweest, ik heb er nu al meer dan 25 gezien, maar heb nooit meegedaan. succes nog, ik zie dat het daar 5 graadjes warmer is dan hier. het is hier 38 graden. mazzel!

  • 10 Mei 2011 - 12:34

    Et:

    Haha vet cool!! Hier in Zweden lijkt het ook wel afrika, je kan geen stap buiten de deur zetten zonder dat je verbrandt...

    ses senare

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Ghana !

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2014

test

05 Juni 2014

test

10 Mei 2011

laatste dag,

08 Mei 2011

Bobo!

06 Mei 2011

En daar was ik dan weer!
Jordi

Ik ga met mijn pa mee naar afrika om het contintinent te ontdekken en om te zien wat mijn pa daar zoal doet.

Actief sinds 30 April 2011
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 4169

Voorgaande reizen:

01 Mei 2011 - 10 Mei 2011

Ghana !

Landen bezocht: